BETWEEN TERROR, POP MUSIC AND SEDUCTION

Adel Abidin
UTSTILLING Fra 12.08.2016 Til 04.09.2016

Videokunstneren Adel Abidin skal stille ut for første gang i Norge, og hans verk vil bli vist på Oslo S og på Fotogalleriet. Han er en sentral kunster på samtidskunst­arenaen i Finland og høster anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt.

Adel Abidins videoverk er humoristiske, absurde og byr på nye perspektiver på globale, sosiale, politiske og kulturelle spørsmål. Han bruker populærkulturelle referanser i mange av sine videoer. Ikoner som Marilyn Monroe, Michael Jackson og Paven figurerer i utstillingen, i tankevekkende og pussige situasjoner. Dette kunstneriske grepet gjør at Abidin når ut til et stort og bredt publikum.

Arbeidene som vises på Fotogalleriet tematiserer idoldyrkelse og makt, selv om filmene har svært ulikt utgangspunkt.

Verket Michael viser hvordan pop­idoler overtar religionens rolle og popstjerner dyrkes som guder.

I videoen har Michael Jackson stått opp fra de døde, og nyheten om oppstandelsen skaper hysteriske tilstander blant fans over hele verden. Videoverket Bread of Life går i en interessant dialog med Michael ved å skape en link til denne "nye religionen" til det symbolske brødet som i mange kulturer og religioner, og også som tittelen sier, er et symbol for selve livet med forbindelse til Jesus og Nattverden, der han deler brød med sine disipler som et symbol for (sin egen) kropp / liv og som Guds sønn. Three Love Songs tematiserer både vårt forhold til musikk / pop­kultur som fenomen, men også i forhold til spørsmål om makt og myndighet. I disse tre musikkvideoer synger kvinnelige sangere lidenskapelig noe som oppfattes som kjærlighetssanger, men som viser seg å være tekstene til irakiske propagandasanger dedikert til Saddam Hussein. Tankevekkende og ubehagelig, beveger verkene seg i skjæringspunktet mellom pop, jazz, lounge og terror.

Videoen Automaton viser et utstillingsvindu til en souvenirbutikk i Roma som selger snurrende pavedukker, en absurd og komisk representasjon av Guds stedfortreder på jorden. Videoen går i loop og pavene snurrer i en evig runddans til munter musikk. Arbeidene som skal vises på Oslo S stiller spørsmål ved samfunnets idealer for identitet, skjønnhet, toleranse og kjønn

Videoen Cover-Up!, er en lek med den kjente scenen fra filmhistorien der Marilyn Monroes hvite kjole blåser opp. I Abidins video er Monroe byttet ut med en arabisk mann kledd i en tradisjonell kjortel fra Midtøsten. Abidin spiller på våre forestillinger om attraktivitet, forførelse og kjønn. Verket vises både som en videoinstallasjon og som et storformat­foto på fasaden til Flytogterminalen. Cover-Up! Vises fra 11 august.

Verket Camel Toe blir vist i storformat på fasaden til Oslo S og viser stereotype alfa­hanner i positurer som stiller spørsmål ved seksualitet og kjønn. Ved skamløst å blande det maskuline og feminine oppstår en gråsone mellom de to kjønnene. Camel Toe vises fra 22.august.

Adel Abidin (f. 1973 i Bagdad) er en anerkjent samtidskunstner som arbeider hovedsakelig med video og fotografi. I 2015 mottok han Finland Prize, og hans arbeid er inkludert i samlingen av den finske nasjonalgalleriet. Han bor og arbeider i Helsinki og Amman. Hans verk er vist både nasjonalt og internasjonalt ­ blant annet i Venezia, New York, Dubai, London, Istanbul og Helsinki ­ dette er første gang Abidin arbeid har vært vist i Norge.

Prosjekt er initiert av Kulturbyrået Mesén og gjennomføres i samarbeid med Fotogalleriet, Finsk­norsk kulturinstitutt og Rom for kunst. Rom for kunst er den temporære kunstsatsingen til ROM Eiendom AS og har vært drevet på Oslo S siden 2001.

Kuratert av: Kulturbyrået Mesén, Rom for kunst og Fotogalleriet

Støttet av: Fritt Ord, Kulturetaten Oslo kommune og Norsk­finsk kulturfond