PIXEL-COLLAGE
Fotogalleriet har gleden av å annonsere den kommende utstillingen med Thomas Hirschhorn. Thomas Hirschhorns utstilling Pixel-Collage er den tredje hovedutstillingen i Fotogalleriets jubileumsprogram, som har som mål å reflektere over sin egen eksistens ved å kartlegge en konstellasjon av fotografisk bruk og presentasjonsformater: Hirschhorns utstilling går dermed i dialog med den nye utstillingen Nordic Anthology (#9) av Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen og Camera Movement film (#17) som viser Susanne M. Winterlings Diademseeigel Immersion Prototyp.
Thomas Hirschhorns utstilling på Fotogalleriet viser seks nye Pixel-Collager i kombinasjon med en vitrine som inneholder viktig kildemateriale som kunstneren selv eier og har valgt ut. Pixel-Collage er en serie verk Hirschhorn har utviklet kontinuerlig siden 2015, etter tidligere collageserier som Easycollage (2014), Collage-Truth (2012) og Ur-Collage (2008). Disse verkene legemliggjør Hirschhorns krav om å gi form til begrepene likhet, universalitet, rettferdighet og sannhet. Verkene skal fungere som et verktøy eller våpen for å konfrontere virkeligheten vi lever i, konfrontere sensur og motstå post-sannhet gjennom hans "de-pixelation"-prosess.
Sier Thomas Hirschhorn:
"Jeg mener at "pikselering" eller uskarphet, maskering og dessuten sensur eller selvsensur er et voksende og snikende problem, også i forbindelse med de nye sosiale mediene. Jeg aksepterer selvsagt ikke det som er pikselert hos meg "for å beskytte meg". Følgelig pikselerer jeg heller ikke det som vanligvis er skjult eller fjernet for å frustrere, sensurere eller usynliggjøre. Jeg kan, jeg vil og jeg må bruke mine egne øyne som en frigjøringshandling - dette er detonatoren i "De-Pixelation". De-Pixelation er begrepet jeg vil bruke for å manifestere at pikselering ikke lenger er nødvendig. Pikslene, uskarpheten og maskeringen, og i det hele tatt all slags sensur, kan ikke lenger hindre oss fra falske nyheter, fakta, meninger og kommentarer. Vi har definitivt gått inn i post-sannhetens verden, og pikselering er avtalens form i denne post-sannhetens verden."
Pixel-collagene er en direkte reaksjon på pikseleringen av bilder i mediene, og dermed en reaksjon på den økende (selv)sensuren og manipuleringen av betrakteren. I sitt ønske om sannhet opponerer Hirschhorns verk mot det som skal være "beskyttet". Gjennom den fysiske prosessen med å pikselere collager blottlegger Hirschhorn bildenes rene form for å få oss til å forstå forbindelsen mellom ulike virkeligheter - grusomme og vakre, skjulte og synlige, usigelige og abstrakte.
Thomas Hirschhorn ble født i 1957 i Bern i Sveits. Han studerte ved Schule für Gestaltung i Zürich fra 1978 til 1983 og flyttet til Paris i 1983, hvor han har bodd siden. Hirschhorn har hatt en rekke internasjonale utstillinger og har høstet stor anerkjennelse for sine omfattende skulpturelle installasjoner som er laget av helt vanlige hverdagsgjenstander som maskeringsteip, papp, folie og plastposer. En stor del av arbeidene hans består også av sirkulert bildemateriale hentet fra aviser, magasiner og Internett. Med hver utstilling i museer, gallerier og alternative rom, eller med spesifikke verk i det offentlige rom, bekrefter Thomas Hirschhorn sitt engasjement for en ikke-eksklusiv offentlighet.
Hirschhorns verk er også blitt viden kjent på grunn av hans fire monumenter dedikert til teoretikerne og forfatterne Antonio Gramsci (laget for Dia Art Foundation og plassert i Forest Houses, New York, 2013), Georges Bataille (laget for Documenta11, plassert i Friedrich-Wöhler Siedlung, Kassel, 2002), Gilles Deleuze (laget for La Beauté og plassert i Cité Champfleury, Avignon, 2000) og Baruch Spinoza (laget for Midnight Walkers & City Sleepers og plassert i et offentlig rom i Amsterdam, 1999). Verket hans fikk også stor oppmerksomhet da han representerte Sveits på Venezia-biennalen i 2011 og gjorde den sveitsiske paviljongen til en storstilt walk-in-installasjon med krystallen som et tilbakevendende motiv, som han satte i sammenheng med kjærlighet, filosofi, politikk og estetikk.
Andre bemerkelsesverdige separatutstillinger inkluderer Pixel Collage på Kunsthal Aarhus, Aarhus (2017), Reset-Thomas Hirschhorn Doppelgarage på Pinakothek der Moderne, München (2016), In-Between på South London Gallery, London (2015), Nachwirkung på Kunsthalle Bremen, Bremen (2015), Flamme éternelle, L'état du Ciel på Palais de Tokyo, Paris, (2014), Diachronic Pool, Metamatics på Museum Tinguely, Basel (2013), Flugplatz Welt / World Airport på Mudam, Luxembourg eller Untere Kontrolle på Sprengel Museum, Hannover (2011).
Han har blant annet deltatt i 56th International Art Exhibition - All the World's Futures, Venezia-biennalen, Venezia (2015), Scenes for a New Heritage: Contemporary Art from the Collection, Museum of Modern Art, New York (2015), Under the Clouds, Serralves Museum, Porto (2015), MANIFESTA 10, The European Biennial of Contemporary Art, Saint-Petersburg (2014), The Human Factor, Hayward Gallery, London (2014), 1984-1999. The Decade, Centre Pompidou-Metz, Metz (2014), Metamatic Reloaded, Museum Tinguely, Basel (2013-2014) og Only Sculpture! på Kunsthalle Mannheim, Mannheim (2013).
Thomas Hirschhorns utstilling på Fotogalleriet er generøst støttet av Pro Helvetia og Kulturdepartementet.
Det samlede jubileumsprogrammet mottar i tillegg generøs støtte fra Norsk kulturråd, Norsk Fotofond, Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) og Stiftelsen Ytringsfrihetens Fond.