WHY DO THINGS GET IN A MUDDLE?

Gary Hill, Ingrid Eggen, Una Hunderi, Johnsen & Nielsen
UTSTILLING Fra 11.11.2016 Til 17.12.2016

Why Do Things Get in a Muddle? er en utstilling som tar for seg ulike aspekter ved språk og historiefortelling, en refleksjon over språkets makt og dets potensielle mangel av makt, og hvordan det påvirker våre liv og samfunnet for øvrig.

Utstillingens tittel refererer til et verk av en pioner innenfor videokunst, Gary Hill, som er presentert i utstillingen. Verket refererer til Gregory Batesons bok med tittelen Steps to an Ecology of Mind, som inneholder flere "samtaler" eller "metaloger", hvorav Why Do Things Get in a Muddle? er en av dem. Batesons "metaloger" er bygget opp i form av en dialog mellom forfatteren og hans datter. Gary Hills videoverk tar i bruk noe av den samme metoden, med en far og datter som diskuterer bruken og betydningen av språk. Samtalen i videoen fremhever hvordan språk, eller snarere hvordan det som signaliseres gjennom språket, oppfattes annerledes avhengig av sosial, kulturell eller politisk bakgrunn. I en moderne kontekst, er denne diskusjonen stadig mer relevant: Språk avgjør ikke bare ens egen identitet, men bruken er også forbundet med et sett med ideologier.

Videoverket Drifting av Hanne Nielsen & Birgit Johnsen tar utgangspunkt i en sann historie: fortellingen om en mann som driver rundt på en flåte i internasjonalt farvann. Ingen vet hvem han er, og han nekter å si hvor han kommer fra eller hvordan han havnet på flåten. Myndighetene vet ikke hva de skal gjøre med ham. Historien fører til utallige spekulasjoner og gjetninger fra media. Videoinstallasjonen blander sammen flere av historiene om mannen i en flerstemt fortelling som utforsker spørsmål om identitet, nasjonalitet og tilhørighet. Drifting tydeliggjør særlig hvordan sammenhengen mellom "mangel på makt" kan likestilles med "mangel på tale" og vice versa, samt hvordan disse resulterer i ulike tolkninger av språk og lesing av symboler.

Ingrid Eggens fotografisk verk Knegang undersøker menneskers non-verbale kommunikasjon og symbolikk gjennom kroppen, med fokus på handlinger i affekt, altså handlinger uten en tydelig grunn. Bildene viser enkeltpersoner som fortar en symbolsk gest, mens observatøren aldri er helt sikker på hva denne gesten symboliserer. Knegang eksemplifiserer hvordan symboler kan tolkes og hvordan de kan variere i henhold til kulturell eller sosiopolitisk kontekst. Verket viser også hvordan symboler er brukt som et middel til kommunikasjon og som et visuelt motstykke til språket.

Una Hunderi undersøker viktige aspekter av språket i hennes prosjekt Playing Orphans in the Wood. Bygget opp som en fotodokumentar undersøker og dokumenterer prosjektet forskjellige familier som har besluttet å ”hjemmeundervise” eller "unschoole" sine barn. Denne praksisen sies å ha sin opprinnelse i 1970, da begrepet " unschooling" ble skapt for å beskrive en pedagogisk metode og filosofi, der elevvalgte aktiviteter er den primære drivkraften for læring. For prosjektet har Hunderi besøkt familier hvor foreldrene har besluttet å overta opplæring av sine barn og opplære dem i henhold til egne ambisjoner for undervisningen. Spesielt interessant er det å se hvordan denne pedagogiske strategien brukes som et middel i å kritisere etablerte sosiale strukturer som fra foreldrenes synspunkt fremmer økt forbruk, konkurranse og en umenneskelig arbeidskultur – og samtidig klarer å skape en følelse av fellesskap, identitet og sosial tilhørighet. I så måte synliggjør Playing Orphans in the Wood sammenhengen mellom språk, læring og kunnskap, og hvordan dette har konsekvenser både for utformingen av et gitt og fremtidig samfunn.

Gary Hill

Gary Hill (f. 1951, Santa Monica, CA) har arbeidet med et bredt spekter av medier – deriblant skulptur, lyd, video, installasjon og performance – siden tidlig 70-tallet. Hans langtidssamarbeid med intermedia fortsetter å utforske en rekke spørsmål som strekker seg fra språkets kroppslighet, synaestesia og persepsjonelle gåter til ontologisk rom og samspill med tilskuer.

Utstillinger av hans verk har blitt vist på museer og institusjoner rundt om i hele verden, inkludert solo utstillinger på Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Paris; San Francisco Museum of Modern Art; Centre Georges Pompidou, Paris; Guggenheim Museum SoHo, New York; the Henry Art Gallery, Seattle, Washington; Museum für Gegenwartskunst, Basel; Museu d’Art Contemporani, Barcelona; og Kunstmuseum Wolfsburg; Museum of Contemporary Art (MOCA), Los Angeles; MIS - Museu da Imagem e do Som, São Paulo, Brazil; Musée d’Art Contemporain de Montréal, Montreal, Quebec, Canada; og Center for Contemporary Art, Tel Aviv, Israel. Oppdragsprosjekter omfatter bl. annet verk for Science Museum i London og Seattle Central Public Library i Seattle, Washington, samt et installasjons og - performancearbeid for Coliseum and Temple of Venus i Roma, Italia. Hill har mottatt en rekke fellowships fra National Endowment for the Arts og Rockefeller og Guggenheim Foundations, og er mottaker av flere priser og utmerkelser, blant annet Leone d’Oro Prize for Sculpture på the Venice Biennale (1995), a John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Fellowship Award (1998), the Kurt-Schwitters-Preis (2000), og ærestitler fra Academy of Fine Arts Poznan, Poland (2005) og Cornish College of the Arts, Seattle (2011). Han har nylig blitt tildelt Genius Award in Film by The Stranger, Seattle 2011. Hans nyeste prosjekter omfatter regi av Beethovens opera Fidelio, som hadde premiere på Lyon Opera House og Feedback Path, en monumental multimedia-installasjon i Grotte du Mas D’Azil, France. Fidelio which premiered at the Lyon Opera House and Feedback Path, a monumental multi projection installation in the Grotte du Mas D’Azil, France.

For mer informasjon: www.garyhill.com

Ingrid Eggen

Ingrid Eggen ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2006. Utvalgte solo utstillinger består av Kneganger, Galleri Galleberg, Tønsberg (2016), FORHØST i samarbeid med Admir Batlak, Galleri 1857, Oslo (2015), putte ord i munnen (med Stine Wexelsen Goksøyr), Rake, Trondheim (2014) og Folde t, Galleri Holodech, Oslo (2013). Deltakelse i gruppeutstillinger inkluderer Sakte Bilder, Lillehammer Kunstmuseum, Lillehammer (2016), Vårsalong, Galleri TM51, Oslo (2016), Island Fever, Galleri Gamle Ormelet, Tjøme (2015) og Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2013/12/11/10). Kommende utstillinger er blant andre Galleri Ulterior, New York (2016), Akershus Kunstsenter (2017) og Melk, Oslo (2017).

For mer informasjon: www.ingrideggen.no

Una Hunderi

Una Hunderi (f. 1971 Wellington, NZ) ble uteksaminert fra ISSH Universitetet i Amsterdam i 2002, med en mastergrad i Film og TV studier, og en master og bachelorgrad i fotografi fra Kunsthøyskolen i Bergen i 1998/1995. Utvalgte soloutstillinger inkluderer The Ideal State, Akershus Kunstsenter (2014), Happy End of the World, Nosbaum & Reding, Art Contemporain, Luxembourg (2008), Sun City, Gallery Brandstrup, Oslo (2005) and Tonga 2000, Tromsø Kunstforening, Tromsø (2003). Deltakelse i gruppeutstillinger innebærer bl. a. Voies Off Arles, Arles (2012), The Romantic Landscape, - revised, Gallery F15, Moss (2009), Neuer Aachener Kunstverein, Aachen (2008), SECOND_NATURE, Dexia Banque Internationale, Luxembourg og Centre d'art Chamarande, France (2008) og OPHELIA's WORLD, AR\GE Kunst, Bolzano (2007).

For mer informasjon: www.unaline.no

Hanne Nielsen & Birgit Johnsen

Hanne Nielsen (f. 1959 Aarhus) & Birgit Johnsen (f. 1958 Horsens) (basert i Aarhus) ble uteksaminert fra The Art Academy of Jutland, Aarhus i 1991 og har jobbet sammen med video, dokumentar og installasjoner siden 1993.

Utvalgte soloutstillinger fant sted ved The Laźnia Centre for Contemporary Art, Gdańsk (2015), Inclusion / Exclusion, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Aarhus (2014), Fotografisk Center / Nikolaj Kunsthall, Copenhagen (2014), Double Perception, Kunsthallen Brandts, Odense (2010) og The Living Art Museum, Reykjavik (2003). Utvalgte visninger og deltakelse i gruppeutstillinger inkluderer No Man is an Island –The Satanic Verses, ARoS Aarhus Kunstmuseum (2016-18), EVERYDAY IMAGES - Video Art in various dimensions, Randers Art Museum, Randers, DK (2016), Photovisa, IV International Festival of Photography, Krasnodar, Russia (2012), 23 rd. Nordisk Panorama, 5 Cities Film Festival, Oulu (2012) og ID-entify Yourself, Notch09, Beijing (2009).

For mer informasjon: www.videoraum.dk