DAYS

Ellinor Aurora Aasgaard & Zayne Armstrong
Photography Fra 15.10.2020 Til 29.11.2020

I samarbeid med 333 Boyz, Alaa Abdullatif, Andrea Birmingham, Jens Bluemlein, Lene Berg, Ulrike Buck, Julie Chance, Beth Collar, Juan Carlos Cuadrado, Marcel Dadalto, Murat Dikenci, Seán Gallen, Ashton C. Green, JP Horstmann, Ana Kavalis, Bob Kil, Meri Koivisto, Nicholas Korody, Marie Noël, Ottokar Lehrner, Fan Popo, Elizabeth Ravn, Zain Saleh, Robin Schick, Elena Schmidt, Ruth Rosenfeld og Kotti Yun.

Jeg lærer fort, er tilpasningsdyktig, motivert, selvsikker, jeg legger sjela i alt jeg gjør, jeg er tillitsvekkende, jeg jobber overtid, jeg er singel, jeg skal aldri få barn og å få hvilket som helst oppdrag er min største drøm.

Penger, karriereambisjoner, horoskop og klasseskiller - er bare noen av elementene i pilotepisoden av den kollaborative såpeoperaen Days som har premiere denne høsten på Fotogalleriet. I en kopi av settet fra innspillingen i Berlin, vises videoinstallasjonen over flere kanaler som samlet utforsker hvordan den antatt «lavkulturelle» husmor-tvsjangeren kan reflektere rundt kulturell produksjon i kunstinstitusjonen.

I motsetning til tradisjonelle såpeoperaer, produsert av blant annet såpeselskap for å selge egne produkter til de oppslukte seerne – husmødrene, er Days produsert av og representerer det diffuse, men likevel raskt voksende prekariatet*: en relativt ny sosial klasse brakt sammen av neoliberalismens falske løfter. Days undersøker hvordan såpeoperaserier kan skape solidaritet og sosiale adferdsmønster. Kan det brede engasjementet for såpeoperaer overføres til en kunstinstitusjon? – Og, i så måte, kan dette skape en opplevelse av samhold for den diffuse klassen prekariatet?

Karakterene i Days er preget av de absurde problemene som kommer med et liv i økonomisk usikkerhet i Berlin, en by i rask endring. Vi følger deres emosjonelle og moralske konflikter, mens de sjonglerer dårlige betalte jobber, som de er overkvalifisert for i en bar, et hostell, et kunstgalleri og en teknologi start-up. De prøver alle å få det til å gå rundt i en verden som kun er opptatt av maksimal vekst og effektivitet.

Aasgaard og Armstrong kombinerer den flate, lav-budsjetts estetikken til såpeoperaen med “magisk realisme”, for å speile den potensielle absurditeten som eksisterer i sjangeren, men også i samfunnet generelt. Ved å bruke planlagte fiktive fortellinger i møte med det virkelige liv, skaper prosjektet flere kryssende felleskap: felleskapet mellom karakterene på skjermen, det felleskapet som oppstår mellom produksjonsteamet, og blant publikummet i Berlin og internasjonalt som alle er påvirket av utfordringene som kommer med frilanslivet. Gjennom disse forbindelsene, engasjerer utstillingen oss i en samtale om hvordan sosiale, politiske og kulturelle kontekster påvirker erfaringene til dem som er avhengig av immateriell, emosjonell og abstrakt arbeidskraft.

* Kunstnerne refererer til begrepet prekariatet brukt av Guy Standing i boken The Precariat: The New Dangerous Class in 2011, for å indikere en gruppe mennesker med en sosial – og/eller utdanningsbakgrunn som fører dem inn i usikre ansettelser og ustabil inntekt.

Ellinor Aurora Aasgaard (født i 1991 i Kristiansand, Norge) fikk en BFA fra Malmö Art Academy (Sverige) i 2012. Aagaard’s installasjoner beveger seg mellom form og funksjon, kunst og design, diskurs og avsky. Hun skaper en dialog om de intrikate strukturene som definerer kunstverdenen, sosialisering, distribusjon og verdiskaping. Aasgaard jobbet som en duo med Bror Sander Berg Størseth under navnet Aurora Sander. Deres arbeid har vært utstilt på en rekke gallerier og institusjoner, blant dem: UKS (Norge), Passerelle Centre d’art contemporain (Frankrike), La Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea (Italia), 7th International Moscow Biennial (Russland), Yamamoto Gendai (Japan), Overgaden Institute of Contemporary Art (Danmark), Nicolai Wallner (Danmark) og Sandy Brown (Tyskland). Aasgaard har vært gjestelærer på Prosjektskolen in Oslo og UdK in Berlin. Hun arbeider for øyeblikket mot en soloutstilling i Bærum Kunsthall, i tillegg til gruppeutstillinger på Kinderhook & Caracas (Tyskland), åpningsutstillingen til det nye Nasjonalmuseet, Vestfossen Kunstlaboratorium og Kling & Bang (Island).

Zayne Armstrong er en Amerikansk/Britisk kunstner født i California på 80-tallet. Han studerte kunst ved The New School University in New York, Central Saint Martins i London og ved Piet Zwart Institute i Rotterdam, hvor han utviklet sin filmskaper-praksis. Hans skrivninger og filmarbeid bruker historiefortelling til å sette spørsmål rundt eiendommeligheten rundt identitet og forfatterskap, og jobber ofte med representasjon av kunstnere og felleskap, og hvordan de formes, opphører og kollapser. Han har hatt soloutstillinger ved Seen Through, og Hermes und der Pfau (Stuttgart, Tyskland), NextVisit (Berlin, Tyskland) og nylig på Lago Mio artist residency, Lugano (Tsjekkia). Han har også vært en del av en rekke internasjonale gruppeutstillinger, blant dem på Ausstellungsraum Klingental (Basel, Sveits), X-Initiative (New York City, USA), Oracle (Berlin, Tyskland), Tate Modern, David Roberts Art Foundation og Institute of Contemporary Arts (London, Storbritannia). Han var en del av den virtuelle kuratoriske identiteten Agatha Valkyrie Ice og hennes Oslo10 residens (Basel, Sveits); han var i et produksjonsresidens på THEVIEW Studio (Genova, Italia); og han var den andre halvdelen av kunstnerduoen S/Z, med Elliott Elliott. Han forbereder for øyeblikket en novelle for publikasjon hos Montez Press, London.

Fotogalleriets hovedfinansiering kommer fra Norsk Kulturråd. Ytterligere finansiering mottas fra Norsk fotografisk fond (Nofofo). Fotogalleriet mottar delfinansiering fra Kulturdepartementet gjennom deres utstillingshonorarordning og fra Oslo kommune. 

Prosjektet og utstillingen Days er muliggjort gjennom generøs støtte fra Kulturrådet, Vederlagsfondet (BKH) og Stiftelsen Fritt Ord.