ELECTRIFICATION, RIPPLES and A GLASS PLATE

Flere kunstnere
UTSTILLING Fra 27.09.2023 Til 12.11.2023
Bilde: Bente Geving, Ungdomsklubben på Sandnes from the series Sør-Varangerungdom 1990.

Utstillingen Electrification, Ripples, and a Glass Plate reflekterer over stedsdokumentariske praksiser gjennom fotografi og lyd for å undersøke synlige og usynlige forhold. Utstillingen spenner over mer enn hundre års fotohistorie, og samler kunstnere fra flere generasjoner med tilknytning til Finnmark og områder i Nord-Norge/Sápmi, der nasjonalstatens grenser og styringen av Russland, Europa og Arktis er både abstrakte, synlige og usynlige avhengig av observasjonspunktet.

"Electrification, Ripples, and a Glass Plate" presenterer fotografiske arbeider av Bente Geving, Anne Lindgaard Møller, Morten Torgersrud og Ellisif Wessel og lyd, videoopptak, tegninger og fotografier av Academy of Rhythmorphology (ARm) med bidrag fra Marielle van Dop, Miriam Jakob, Peeter Laurits, Margrethe Pettersen, Ina Otzko, Sakib Saboor, Torgeir Vassvik, Izabela Żółcińska, Marte Aas, Arjen Mulder og Signe Lidén.

En del av kunstverkene i utstillingen kan oppfattes som en videreføring av landskapstradisjonen. De gir imidlertid et kunstnerisk, konkret, indirekte, informativt og metaforisk bidrag til økologiens plass i dagens klimakrise. I stedet for å søke etter uttømmende konklusjoner, ønsker utstillingen å være åpen og antydende på den ene siden og eksemplifiserende og informativ på den andre.

Gjennom Signe Lidéns instrumenter hører vi kråkeboller, albueskjell og annet liv i rytmisk synkronisering i en tidevannsdam, og man kan registrere tidevannsbølgens brøl gjennom regionens høyeste fjell. Hva er rytme når den speiles fra lyd til fotografi? Hvilke sammenhenger registrerer fotografiet?

På samme måte som Dorothea Lange under den store depresjonen, dokumenterte Ellisif Wessel utførlig lokalbefolkningens prekære livsvilkår på begynnelsen av 1900-tallet og frem til sin død. I 1902 fotograferte hun solen, månen, elver og fjorder i grenseområdene i Øst-Finnmark. Ville stryk i Pasvikelva var hennes motiv. Disse elvene er i dag omgjort til vannkraftkilder som indirekte kan gi strøm til våre fotokameraer.

Morten Torgersruds arbeid, som er interessert i Wessel, peker på fotografiets forutsetninger: hvordan beveger det seg, hva trenger det, og hvordan det graver seg inn i de samme områdene som Wessel utforsket, også i elver i dag.

Bente Gevings fotoserie fra Sør-Varanger viser folks bevegelser i dette landskapet gjennom ungdommelig energi og innretninger i 1990, det historiske øyeblikket da kommunistblokken kollapset, og gjenerobringen av samisk stolthet gjennom gjenopprettende lovgivning.

Anne Lindgaard Møller har samarbeidet med mennesker i spesifikke kontekster, blant annet i Alta, kjent for sitt miljø- og urfolksengasjement på 1970-tallet. Hun ber folk i hjemmene sine om å bli instrumenter for å registrere sollysets produksjon av bilder gjennom dagens skiftende lys/mørke-syklus.

I tillegg til de individuelle kunstverkene er utstillingen også ispedd det pågående arbeidet, workshopene og produksjonene til Academy for Rhythmorphology, der flere praksiser møtes for å studere hvordan rytmer forbinder og bryter, svinger og skaper form, og hvordan de påvirker livsformer.

Bente Geving, Anne Lindgaard Møller, Morten Torgersrud, Ellisif Wessel, Marielle van Dop, Miriam Jakob, Peeter Laurits, Margrethe Iren Pettersen, Ina Otzko, Sakib Saboor, Torgeir Vassvik, Izabela Żółcińska, Marte Aas, Arjen Mulder og Signe Lidén.

Electrification, Ripples, and a Glass Plate er en del av et "frontier art archive" initiert av Hilde Methi i samarbeid med Fridaymilk, Dušan Barok (Monoskop.org) og Camilla Fagerli ved Tromsø Kunstforening. Samarbeidet er støttet av BarentsKult.

Academy of Rhythmorphology (ARm) ønsker deg velkommen til to dager med eksperimenter, workshops og presentasjoner - fra tidevannssonen til grunnfjellets egenfrekvens, fra renseritualer utenfor renseanlegget til altomfattende kvantefysikk, og fra menneskestemmers råhet til samtaler med et gammelt eiketre.

Med bidrag av Marte Aas (kunstner og filmskaper) og Anders Kvellestad (fysiker), Margrethe Pettersen (kunstner) og Robel Temesgen (kunstner), Torgeir Vassvik (musiker), Izabela Żółcińska (kunstner) og Simon Hasselø Kline (marinbiolog), Sakib Saboor (fotograf) og initiativtakerne til Rytmorfologisk Akademi, Arjen Mulder (forfatter), Hilde Methi (kurator) og Signe Lidén (kunstner).

For mer informasjon om påmelding og programmet for ARm, følg denne lenken! 

ARm ønsker å utfordre skillet mellom utstilling, workshop og forskning. Her utforskes formater som kan bidra til å skape nye forståelser gjennom koblinger av kunstneriske erfaringer, øvelser, foredrag, vandringer og samtaler. I kjølvannet av Arm#1 har initiativtakerne og de deltakende kunstnerne sett hvordan erfaringene har bidratt videre inn i praksis. Når akademiet åpnes for et større publikum, er det med en ambisjon om å skape rom for spekulasjon for både publikum og utøvere/skapere.