MØBLER ER IKKE BARE MØBLER

Ane Hjort Guttu
UTSTILLING Fra 07.04.2017 Til 21.05.2017

C: Med litt fantasi og smarte løsninger kan du få mye ut av lite.
P: De er blitt så dårlige disse tekstene her altså. Bare klisjeer alt sammen.
C: Helt jævlig.
P: Vi må fortsette å tro at det vi gjør er viktig.
C: Ja, om det så bare får noen få mennesker til å tenke noen nye tanker. Se verden på en annen måte.
P: Når du ber folk på middag, er det ekstra hyggelig å lage maten sammen.

Fotogalleriet er stolt av å presentere sin kommende utstilling med Ane Hjort Guttu. Utstillingen inneholder tre nye arbeider, blant dem videoverket Møbler er ikke bare møbler, kommisjonert av Fotogalleriet. Her møter vi en kvinne og en mann som har bosatt seg i utstillingene i et IKEA-varehus, hvor de vekselvis leser høyt fra IKEA-katalogen og diskuterer forholdet sitt på et språk som stort sett består av fraser.

Møbler er ikke bare møbler trekker paralleller til absurd teater og til ekteskapsdramaer fra Fjernsynsteatrets barndom. Karakterene er fortapt i et tragikomisk, kommersielt univers. Håp finnes kanskje bare i utstillingens svartmalte, sceniske oppsett, som antyder en viss ”teatralsk frihet”; teateret som et rom hvor det tragiske kan behandles og dermed også forvandles.

I tillegg inneholder utstillingen en serie på fem fotografier i svart/hvitt, samt en bildepresentasjon.

Ane Hjort Guttu (f. 1971) er kunstner og filmskaper basert i Oslo. Hun arbeider innenfor en rekke medier, men har de siste årene konsentrert seg om film og videoarbeider som spenner fra undersøkende dokumentar til poetisk fiksjon. Tilbakevendende tema i hennes arbeid er forholdet mellom frihet og makt, økonomi og det offentlige rom, sosial endring og muligheten for handling. Mellom 2011 og 2016 regisserte hun ulike portrettfilmer der en sentral konflikt dukker opp igjen og igjen: en enkeltperson som kjemper for å kunne håndtere undertrykkende samfunnsstrukturer. Guttu er også en aktiv skribent og kurator samt professor ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Møbler er ikke bare møbler er produsert med støtte fra Fotogalleriet, Norsk Kulturråd, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norsk Fotografisk Fond.