Seeds Shall Set Us Free

Munem Wasif
UTSTILLING From 20.03.2024 To 12.05.2024
Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88

Onsdag, 20. mars 2024

6—8 pm

21. mars 2024 – 12. mai 2024

Onsdag til søndag, 12.00–17.00

Seeds Shall Set Us Free er den første separatutstillingen i Norden av kunstner Munem Wasif. Basert i Dhaka, Bangladesh, viser utstillingen kunstnerens undersøkelser gjennom den menneskelige manipulasjonen av biologisk mangfold, matproduksjon og -distribusjon i nyere tid. Som den første presentasjonen av Wasifs arbeid i Norden, vil utstillingen på Fotogalleriet ta utgangspunkt i det pågående prosjektet Seeds Shall Take Us Free (2017-2021), som består av en rekke dokumenter, fotografier og cyanotyper, og arkiv bestående av dokumentarfotografi og film. Disse mediene referer både til klassisk vitenskapelig representasjon og «alpona” en tradisjonell bengalsk praksis hvor riskorn brukes til å skape rituelle gulvmalerier.

I prosjektet danner riskorn, plantedyrking og “økosofisk” (et miljøfilosofisk perspektiv som ble utviklet av den norske filosofen Arne Næss (1912–2009)) landbruk danner grunnlaget for formidlingen av viktigheten av biologiske mangfold samt historier om trusler mot dette under den britiske koloniseringen av Bangladesh. Da det ble tvangsinnført monokulturelle plantasje-drift truet dette å permanent utrydde lokalt og regionalt artsmangfold, og førte til en historisk hungersnød.

Wasifs arbeid gransker slike historier, og samarbeider i dag med lokalsamfunn, bønder og den Bangladesh-baserte politikk- og aksjonsforskningsorganisasjonen UBINIG, for å spre kunnskap om alternative former for landbruk, og inkluderingen urfolks praksiser og kunnskap om prekolonial landbruk.

Dette er for å bidra til økt kunnskap om bærekraftige økologiske praksiser som beveger seg vekk fra genmodifiserte frø som spydspissen i moderne industriell matteknologi, som fortsetter å føre til sykluser av gjeld, tvangsforflytning og utslettelse.

Munem Wasifsin bildebaserte verk utforsker forestillingen og former for spor. Hans komplekse installasjoner blander ofte fotografier med levende bilder, arkivdokumenter eller innsamlede utstyr for å avsløre forestillinger om forgjengelighet og usikkerhet. Hans arbeidsmetodikk basert på langsiktig fordypning, nær kontakt med fagene og systematisk repetisjon for å formidle lagdelte, sensitive og noen ganger motstridende observasjoner om komplekse spørsmål som matsuverenitet, arbeidsutnyttelse, grenser og migrasjon.

His work exhibited at Centre Pompidou, Palais de Tokyo, Victoria & Albert Museum, Musee De elysee, Dhaka Art Summit and Sharjah, Singapore, Taipei, Gwangju, Lyon biennale. Munem Wasif received Robert Gardener fellowship in 2023 to work on the critical history of indigo in Bengal. The artist lives and works in Dhaka, Bangladesh.

Rike Frank jobber som kurator og forfatter og underviser i utstillingshistorie og kuratorisk praksis. Hun er administrerende direktør for Berlin Artistic Research Grant Programme, samt meddirektør for European Kunsthalle.

Antonio CataldoPhD, er kurator, stipendiat og siden august 2018 Kunstnerisk leder for Fotogalleriet i Oslo. Han er også styreleder for medlemsorganisasjonen Kunsthallene i Norge.

Miki Gebrelul er produsent, aktivist og Utstillingsleder og kurator for Fotogalleriet. Gebrelul har en master i kjønnsstudier og filosofi fra Universitetet i Oslo.

Ledet av Rike Frank og Vanessa Joan Müller er European Kunsthalle en institusjon uten et fysisk rom. Den definerer seg selv som Kunsthalle, fordi vi er interessert i dens typologi, historie og ideen om publikum. European Kunsthalle opererer transinstitusjonelt og foregår i figurasjoner.

Fotogalleriet ble grunnlagt i 1977, og er fortsatt den eneste kunsthallen i Norge med fokus på fotokunst og Nordens eldste visningssted kun dedikert til fotografiet som en kritisk kunstnerisk praksis. Fotogalleriet er en forkjemper for visuell kultur og å bidra til diskurser rundt bildeproduksjon. I kjernen av sitt mandat arbeider Fotogalleriet for en økt representasjon i kunstfeltet og samfunnet gjennom samarbeid med sentrale, samfunnsengasjerte organisasjoner. Fotogalleriet mottar driftsstøtte fra Kultur- og likestillingsdepartement, Norsk Fotografisk Fond og Oslo kommune.

Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, 2017-2021, Cyanotype prints on acid free paper, 14 x 9.6 inch, framed. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, 2017-2021, Cyanotype prints on acid free paper, 14 x 9.6 inch, framed. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, Cyanotypes prints, Inkjet prints, archival material, photographic reproductions of drawings. Installation View, ‘Cosmopolis #2: rethinking the human’, Center Pompidou, 2019. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, 2017-2021, Archival Pigment print, 13 x 9 inch, framed. Courtesy of Munem Wasif and Project 88
Seeds Shall Set Us Free II, 2017-2021, Archival Pigment print, 13 x 9 inch, framed. Courtesy of Munem Wasif and Project 88

 

Utstillingen og tilhørende arrangementer har mottatt midler fra Kulturrådet (Norge) og The Gwaertler Grant (Sveits).